FERS DLA PORADNI

SPOTKANIE PODSUMOWUJĄCE 12.12

12 grudnia 2024 r. w Warszawie odbyło się spotkanie zorganizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy ze  Szkołą Główną Handlową, poświęcone podsumowaniu dotychczasowych działań w ramach prac nad koncepcją rozwoju poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego. 

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego (JST), kuratoriów oświaty, związków zawodowych oraz dyrektorzy i pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych.

Główne zagadnienia poruszone w trakcie wykładów oraz dyskusji z uczestnikami dotyczyły planowanego kierunku rozwoju systemu poradnictwa. Wymiana doświadczeń w zakresie efektywnych praktyk implementowanych przez JST, mających na celu poprawę organizacji i finansowania działań w zakresie poradnictwa, stanowiła źródło inspiracji do podejmowania działań na rzecz podnoszenia jakości pomocy udzielnej przez  poradnie oraz wzmacniania jej znaczenia jako placówki specjalistycznej na poziomie lokalnym. Dyskutowano również na temat finansowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, możliwości pozyskiwania środków finansowych, w tym środków unijnych, na rozwój systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz znaczenia działań centralnych w kontekście wspierania przedszkoli, szkół i placówek oświatowych w realizacji ich zadań związanych z organizowaniem i udzielaniem pomocy dzieciom i młodzieży.

Uczestnicy spotkania zgodzili się, iż: 

  • niezbędne jest wprowadzenie spójnego systemu oceny funkcjonalnej dzieci i młodzieży, który zapewni lepsze dostosowanie wsparcia do zidentyfikowanych potrzeb oraz przyczyni się do poniesienia jakości tego wsparcia, a także wesprze działania na rzecz poprawy dostępności przedszkoli, szkół i placówek systemu oświaty i samego procesu nauczania,
  • JST powinny być aktywnie wspierane w poszukiwaniu źródeł finansowania działań związanych z rozwojem poradnictwa,
  • w celu skuteczniejszego reagowania na potrzeby lokalnych społeczności konieczne jest wdrożenie mechanizmów współpracy pomiędzy poradniami, JST, innymi organizacjami wspierającymi lokalnie dzieci, młodzież i ich rodziny oraz organami nadzoru pedagogicznego ,
  • niezbędne jest kontynuowanie dialogu pomiędzy MEN, JST, związkami zawodowymi, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, przedszkolami, szkołami i placówkami w celu uwzględnienia różnych perspektyw w procesie wdrażania zmian.

Organizatorzy dziekują wszystkim prelegentom oraz uczestnikom, za aktywny udział w prelekcjach oraz zaangażowanie w dyskusję. Zebrane opinie i doświadczenia stały się cennym wkładem w rozwój opracowywanej koncepcji rozwoju poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego.

Poniżej znajdziecie Państwo materiały prezentowane podczas wydarzenia oraz linki do nagrania.

1. Wystąpienie Izabeli Ziętki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej

2. Wystąpienie Dr Tomasza Gajderowicza - Instytut Badań Edukacyjnych

3. Wystąpienie Dr hab. Moniki Raulinajtys-Grzybek, prof. SGH – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

4. „Dostępność edukacji w polityce dostępności państwa” Magdalena Olszewska, Naczelnik Wydziału Dostępności Departament Europejskiego Funduszu Społecznego, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej

5. „Rola i zadania poradni psychologiczno-pedagogicznych” – perspektywa zmian. Jan Kosiński-Gortych, Naczelnik Wydziału Wsparcia Edukacyjno-Specjalistycznego Departament Edukacji Włączającej, Ministerstwo Edukacji Narodowej

6. „Ocena funkcjonalna jako rama przemodelowania systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej” dr Tomasz Knopik, Instytut Badań Edukacyjnych

7. Panel dyskusyjny: Rozwój poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w działaniach JST – obecne działania, innowacje, strategie

8. Wystąpienie Pauliny Piechny-Więckiewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej

9. Możliwości finansowania działań związanych z rozwojem poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego ze środków europejskich [konkurs grantowy] Paweł Padzik, Naczelnik Wydziału Programowania Departamentu Funduszy Strukturalnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Jan Kosiński-Gortych, Naczelnik Wydziału Wsparcia Edukacyjno-Specjalistycznego Departament Edukacji Włączającej, Ministerstwo Edukacji Narodowej

10. Możliwe kierunki rozwoju modeli finansowania potrzeb edukacyjnych – dokąd chcemy zmierzać?  Grzegorz Pochopień, ekspert współpracujący z Ministerstwem Edukacji Narodowej

 

loga unijne i polska flaga

Szkoła Główna Handlowa realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego