W projekcie wyodrębniono etapy, których skutkiem będzie efektywne wprowadzenie trwałych zmian zapewniających specjalistom zatrudnionym w poradniach optymalizację zadań wraz z utrwaleniem oddziaływania opartego na podejściu biopsychospołecznym i prawoczłowieczym.
-
Organizacja kursów START na temat znaczenia zarządzania zmianą i kultury organizacyjnej
Zadanie obejmuje prezentację korzyści z zastosowania modelu będącego przedmiotem projektu, popularyzację wiedzy na temat podejmowanych działań́ w ramach projektu, opisanie dalszych planowanych prac i oczekiwanego udziału pracowników poradni oraz ich organów prowadzących, dyskusję nad zidentyfikowanymi problemami i ich możliwymi rozwiązaniami przez pryzmat narzędzi zarządczych oraz identyfikację luk systemowych.
-
Przeprowadzenie warsztatów diagnostyczno-walidacyjnych w grupach fokusowych
Celem zadania jest przeprowadzenie cyklu warsztatów w grupach fokusowych z udziałem zespołów z wybranych poradni psychologiczno-pedagogicznych, składających się̨ z przedstawicieli przedmiotowych poradni, organów prowadzących lub przedstawicieli przedszkoli i szkół oraz innych istotnych interesariuszy współpracujących z poradniami.
-
Opracowanie koncepcji kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych i edukacja liderów zmiany w tym zakresie
Zadanie obejmie opracowanie pierwszej wersji dokumentu zawierającego: model kultury organizacyjnej, strukturę̨ poradni wraz z mapą procesów i opisem stanowisk, zakres zadań́ wynikający z pełnienia przez poradnie roli koordynacyjnej, minimalne wymogi w zakresie wyposażenia poradni, narzędzia do diagnozy kultury organizacyjnej. Koncepcja zawierać będzie opisane procedury w zakresie zasad pozyskiwania wsparcia w zakresie nauki języka ukraińskiego i innych języków obcych (w tym Polskiego Języka Migowego) i procedurę̨ identyfikacji potrzeb w tym zakresie przez poradnie. Dodatkowo, zawarta w niej zostanie procedura opracowywania zasad wsparcia osób z doświadczeniem migracyjnym i uchodźczym, procedura efektywnego obiegu danych opracowana we współpracy z projektami „Przygotowanie systemu informatycznego wspierającego poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne” oraz „Wspieranie dostępności edukacji dla wszystkich osób uczących się”. Zadanie to zakończy się̨ opracowaniem koncepcji kompleksowego wsparcia poradni.
-
Opracowanie materiałów szkoleniowych, które zostaną̨ wykorzystane przez trenerów wybranych w projekcie konkursowym podczas pracy z poradniami wraz z przeprowadzeniem warsztatów dla trenerów
Celem zadania jest osiągnięcie wystandaryzowanego poziomu wyszkolenia wszystkich trenerów i trenerek wybranych w projekcie konkursowym, którzy następnie będą służyć swoją wiedzą i doświadczeniem pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznych.
-
Cykl superwizji procesów szkoleniowych realizowanych w projektach konkursowych wraz ze sformułowaniem rekomendacji dla zapewnienia trwałości projektu
Celem zadania jest prowadzenie ciągłej superwizji procesów szkoleniowych realizowanych przez trenerów i trenerki wybranych w projekcie konkursowym. Zadanie obejmuje: weryfikację wybranych działań́ prowadzonych w poradni, opracowanie znormalizowanego kwestionariusza superwizji trenera i trenerki, bieżącą komunikację z trenerami w celu gromadzenia uwag dotyczących problemów napotykanych w poszczególnych poradniach oraz w toku realizacji projektu, opracowanie materiałów informacyjnych poświęconych omówieniu pojawiających się̨ problemów i wypracowywaniu zunifikowanych rozwiązań́, ocenę̨ poziomu współpracy z grantobiorcami, przygotowanie FAQ oraz szablonów komunikacji trenera z zespołem projektowym.
-
Walidacja efektów kształcenia i kontrola jakości warsztatów oraz kursów
Ocena będzie dotyczyć aspektów merytorycznych i organizacyjnych oraz stopnia realizacji celów postawionych przed danym działaniem. Zachęcamy do śledzenia szczegółowych informacji na temat poszczególnych etapów, które systematycznie będą publikowane na stronie www projektu wraz z agendą każdego spotkania.