PREZENTACJA KONCEPCJI ROZWOJU PORADNICTWA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEGO
Szanowni Państwo,
mając na uwadze wagę proponowanych zmian, które wynikają z dotychczasowej realizacji projektu pn. „Przygotowanie kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych” pragniemy podzielić się z Państwem dotychczasowymi doświadczeniami oraz propozycjami działań, które będziemy podejmować na dalszych etapach jego realizacji.
Sprostanie wyzwaniom, jakie stoją przed poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym, wymaga przebudowy systemu wsparcia i roli poradni w tym systemie. Ten proces wymaga nie tylko zmian legislacyjnych i proceduralnych, ale również zmiany modelu pracy i w konsekwencji tego – odejścia od postrzegania wsparcia jako wyłącznej właściwości specjalistów, w tym pracujących w poradni. To proces wymagający zrozumienia potrzeby i kierunku zmian oraz zaangażowania na każdej płaszczyźnie funkcjonowania dziecka różnych podmiotów: rodzin, instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, przedszkoli, szkół i placówek systemu oświaty, aż po odpowiednie wsparcie ze strony specjalistów: psychologów, pedagogów, psychoterapeutów, psychiatrów. To międzysektorowa współpraca, której nie można przeprowadzić bez Państwa udziału – dyrektorów i pracowników poradni oraz przedstawicieli organów prowadzących poradnie.
Dotychczasowe działania zespołu projektowego oraz zaangażowanych w proces zmian pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, ekspertów z instytucji zajmujących się szeroko pojętą edukacją, pomocą psychologiczno–pedagogiczną, członków związków zawodowych, jak również instytucji naukowo-badawczych z zakresu edukacji i zarządzania, zaowocowały opracowaniem „Koncepcji kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych". Konsultacje społeczne opracowania trwały od 19 grudnia 2024 r. do 17 stycznia 2025 r.
Jest to dokument zawierający opis modelu kultury organizacyjnej, struktury poradni wraz z mapą procesów i opisem stanowisk, minimalnych wymagań w zakresie wyposażenia oraz narzędzi do diagnozy i ewaluacji wprowadzanych zmian. Opracowano też zakres zadań wynikający z pełnienia przez poradnie roli koordynacyjnej w wielopoziomowym procesie wsparcia dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem planowanego wdrożenia systemu informatycznego wspierającego poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne.
Realizacja założeń koncepcji będzie wspierana w ramach konkursu grantowego, którego celem jest wdrożenie zmian organizacyjnych w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Zakładanym efektem zmian jest efektywności wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom oraz ich rodzicom i nauczycielom dzięki wzmocnieniu współpracy publicznych poradni z działającymi na terenie powiatu podmiotami, zwiększaniu dostępności do usług publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz uzupełnieniu zasobów w zakresie wyposażenia poradni.
Najważniejsze założenia projektu oraz Koncepcji kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych pragniemy zaprezentować Państwu podczas Konferencji, która odbędzie się 26 lutego br.(środa) od godziny 08.30 w sali konferencyjnej hotelu 4 Żywioły w Falentach przy Alei Hrabskiej 4.
Chcemy jak najpełniej przedstawić obszar i charakter proponowanych zmian, aby przy pełnym zrozumieniu i zaangażowaniu z Państwa strony, wprowadzać zmiany w obszarze poradnictwa na które czekają nie tylko odbiorcy działań poradni, ale także sami dyrektorzy i pracownicy poradni.
Podczas spotkania zostanie udostępniony kod QR, który umożliwi Państwu dostęp do pełnej treści koncepcji.
Konferencja będzie także dostępna online. Link do transmisji zostanie zamieszczony na stronie projektu.
Zapraszam do zgłaszania swojego udziału w konferencji poprzez wypełnienie formularza rejestracyjnego dostępnego na stronie: https://fersdlaporadni.sgh.waw.pl/node/add/rejestracja?display=rejestracja
Ci z Państwa, którzy planują przyjazd do hotelu w dniu 25 lutego, będą mieli zapewniony nocleg. Proszę o wskazanie w formularzu rejestracyjnym danych dotyczących noclegu i pobytu w hotelu.
Szkoła Główna Handlowa realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego