Podsumowanie warsztatów diagnostycznych
W terminie 6 maja – 19 czerwca 2024 r. została przeprowadzona pierwsza część warsztatów diagnostyczno-walidacyjnych, poświęconych aktualnemu i oczekiwanemu funkcjonowaniu poradni psychologiczno-pedagogicznych.
WARSZTATY DIAGNOSTYCZNE, które obejmowały trzy bloki tematyczne:
1) kultura organizacyjna,
2) koordynacja i współpraca międzysektorowa,
3) zarządzanie procesami i zasobami w ramach nowego modelu działania poradni,
miały na celu: diagnozę otoczenia poradni, mapowanie interesariuszy w kontekście wdrażanego modelu, identyfikację aktualnej kultury organizacyjnej i bieżącego modelu pracy, mapowanie bieżących procesów, identyfikację potrzeb PPP, określenie potencjału do zmiany i czynników sukcesu zmiany.
Warsztaty przeprowadzone zostały w czterech 16/17-osobowych zespołach, które spotkały się trzykrotnie na 2 dni. Wzięło w nich udział 65 osób z całej Polski, wyłonionych spośród niemal 300 chętnych. 86% uczestników reprezentowało poradnie psychologiczno-pedagogiczne, zaś wśród pozostałych 14% znaleźli się przedstawiciele szkół i przedszkoli, ośrodków doskonalenia nauczycieli (ODN), centrów edukacji nauczycieli, Polskiego Związku Logopedów (PZL), jednostek samorządu terytorialnego.
Warsztaty dot. kultury organizacyjnej
Po cyklu spotkań z uczestnikami warsztatu dotyczącego kultury organizacyjnej i zarządzaniem zmianą zdiagnozowane zostały następujące obszary:
-
Wyzwania stojące przed poradniami:
-
Pozostawieni sami sobie – brak wsparcia – większość uczestników warsztatów miała poczucie, że nie otrzymują odpowiedniego wsparcia od organów prowadzących oraz od kuratoriów; narzuca się na Poradnie wiele wymagań a nie daje się narzędzi
-
Nadmierna biurokracja – zbyt dużo dokumentacji
-
Problem organizacyjny w mieście/powiecie;
-
Sprzeczność przepisów
-
Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna nie może zatrudnić samodzielnie pracowników, na których występuje zapotrzebowanie; obecnie są to doradca rodziny i koordynator.
-
Brak przejrzystości informacji przekazywanej między jednostkami
-
Niski "poziom" wiedzy i praktyk absolwentów
-
Niewystarczający poziom kształcenia i doskonalenia kadry
-
Wynagrodzenia – niskie w stosunku do wymaganych kompetencji
-
Brak regulacji prawnych spójnych dla wszystkich sektorów
-
Stwierdzenia, które padają ze strony podwładnych: "Nie da się"
-
Występowanie oporu współpracowników wobec jakichkolwiek zmian
-
Występowanie wypalenia zawodowego i wysokiego poziomu frustracji
-
Niesprzyjająca atmosfera – wszystko w biegu, często dokumenty ważniejsze niż człowiek
-
Niska/brak współpracy między interesariuszami wynikający z braku regulacji
-
Brak przepisów dotyczących współpracy między szkołami a PPP
-
Bariera w wymianie informacji – brak jednego systemu obsługującego Poradnie, Szpitale, Szkoły.
-
Brak ścieżki wsparcia (dotychczasowa wiedza między instytucjami)
-
Przepływ informacji- jeden system Tele-informatyczny jak NFZ
-
Fałszywy medialnie wizerunek poradni – zazwyczaj nie istnieje strategia komunikacji pomiędzy Poradniami a interesariuszami (uczestnikami procesu, co wiąże się z barierą wymiany informacji).
-
Na co mam wpływ/na co nie mam wpływu
Mamy wpływ
-
Na przejrzystość komunikacji
-
Na promocję placówek wojewódzkich
-
Na ilość środków przeznaczonych na indywidualne podejście do klienta
-
Na współpracę między instytucjami/
-
Na plan i organizację pracy np. posiadanie zasobów
-
Na sposób zastosowania kierunkowych kompetencji
-
Na organizację poradni
Nie mamy wpływu na:
-
Lokalizację
-
Liczbę klientów
-
Finanse i plan finansowy
-
Zaangażowanie i motywację pracowników (diagnoza, międzynarodowe porozumienie przez pryzmat tożsamości)
-
Harmonogram organizacyjny i godziny pracy
-
Możliwość zmian – jaka będzie definicja i rola PPP
Warsztaty dot. współpracy międzysektorowej
Agenda warsztatów obejmowała:
-
Rola poradni psychologiczno-pedagogicznej jako Instytucji Koordynującej
-
Niezbędne procedury prowadzenia wsparcia ucznia
-
Mapa zasobów – cel i sposoby wykorzystania.
Podczas spotkań:
-
omawiano możliwości realizacji działań koordynujących, które mogą być podejmowane przez poradnie. Uczestnicy tworzą mapy możliwych działań oraz zagrożeń wynikających z dodatkowych zadań nałożonych na PPP. Odbywały się dyskusje dotyczące niezbędnych zasobów ludzkich, które mogłyby się tym zagadnieniem zajmować. Wskazywano na liczne ograniczenia w pracy PPP, które mogłyby wpłynąć na prawidłowość działania koordynacji procesu wsparcia.
-
uczestnicy opracowywali wstępne procedury prowadzenia wsparcia na rzecz ucznia oraz rodziny, dyskutowali o roli współpracy pomiędzy podmiotami oraz niezbędności systemu IT.
-
uczestnicy wypracowywali wzory mapy zasobów oraz główne cele i możliwości wykorzystania mapy zasobów w procesie zintegrowanego wsparcia ucznia i rodziny.
Dodatkowo uczestnicy zgłaszali uwagi, z których szczególnie istotne w kontekście realizacji projektu obejmują:
-
konieczność wprowadzenia zmian legislacyjnych (usankcjonowanie współpracy międzysektorowej, obowiązek diagnozy funkcjonalnej w obrębie szkoły na poziomie aktywności i uczestniczenia, obowiązek przekazania wyników tej diagnozy do PPP, obowiązek ewaluacji zrealizowanych działań, wzory dokumentacji w rozporządzeniu, zmiany w finansowaniu – powiązanie z konkretnymi działaniami na rzecz ucznia wynikającymi z zaplanowanego wsparcia, obligatoryjność szkoleń, obligatoryjność superwizji działań);
-
konieczność zakomunikowania przez MEN jakie zmiany zostaną zrealizowane – postulaty “żeby wreszcie coś zrobili a nie tylko zapowiadają”,
-
postulaty szybkiego przedstawienia koncepcji zmiany – uczestnicy podkreślali zmęczenie nieustannymi pomysłami, które nie są wdrażane,
-
uczestnicy wskazywali na gotowość do wejścia w proces zmiany.
Warsztaty dot. zasobów i procesów poradni PP
Agenda warsztatów obejmowała:
-
Mapowanie zasobów i określenie standardów wyposażenia PPP
-
Identyfikacja zasobów i powiązanie z zadaniami
-
Pracochłonność zadań
-
Mapowanie procesów
-
Identyfikacja interesariuszy i danych w procesie.
Uczestnicy, po merytorycznym wprowadzeniu, wykonywali zadania w mniejszych grupach a następnie prezentowali i omawiali wyniki, w tym rozbieżności. Nie zabrakło również wielu dyskusji, wymiany doświadczeń, w tym dobrych praktyk.
W trakcie spotkań wypracowano łącznie:
-
wykaz aktualnych i pożądanych stanowisk pracy w poradni,
-
opisy (definiowane zasobami w zakresie lokalu, wyposażenia oraz narzędzi i pomocy) stanowisk pracy w poradni,
-
wykaz zadań realizowanych w poradni wraz z określeniem ich średniego czasu oraz powiązaniem ich ze stanowiskami pracy,
-
zestawienia obciążenia pracą poszczególnych stanowisk pracy w poradni,
-
opisy głównych procesów w poradni wg metodyki SIPOC (akronim pochodzący od angielskich słów: Suppliers - Dostawcy, Inputs - Wejścia, Process - Proces, Outputs - Wyjścia, Customers - Klienci), w ujęciu aktualnym oraz z omówieniem ewentualnych zmian zgodnych z nowym modelem pracy.
W ankiecie ewaluacyjnej po warsztatach, którą wypełniło 78% uczestników, zdecydowana większość respondentów uważa, że organizacja pracy w PPP wymaga zmiany a moment realizowanych działań jest właściwy, choć wdrożenie zmian wiąże się z ryzykiem. Nieco więcej wątpliwości dotyczyło trwałości zmiany.
Oczekiwania własne odnoszące się do zmiany w organizacji systemu wsparcia dzieci i młodzieży ze strony PPP dotyczyły m.in. konieczności zmian prawnych, które usankcjonują nowy model wsparcia, jasnego planu i harmonogramu oraz zakresu przeprowadzenia zmiany, zaangażowania w proces zmiany także innych podmiotów z otoczenia PPP, a także potrzeby standaryzacji pracy poradni oraz odpowiedniego finansowania jej funkcjonowania.
Na podstawie wniosków z warsztatów zespół projektowy wypracuje propozycje rozwiązań i narzędzi, które następnie będą ponownie dyskutowane ze środowiskiem w ramach WARSZTATÓW WALIDACYJNYCH (jesienią 2024 r.) - przeprowadzone zostanie: pilotażowe zastosowanie narzędzi diagnozy kultury organizacyjnej i organizacji pracy PPP w celu identyfikacji zakresu zmian niezbędnych do uzyskania stanu wdrożenia koncepcji, przetestowana zostanie użyteczność narzędzi diagnostycznych oraz aplikowalność ww. koncepcji.
Szkoła Główna Handlowa realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego