FERS DLA PORADNI

Podsumowanie warsztatów diagnostycznych

W terminie 6 maja – 19 czerwca 2024 r. została przeprowadzona pierwsza część warsztatów diagnostyczno-walidacyjnych, poświęconych aktualnemu i oczekiwanemu funkcjonowaniu poradni psychologiczno-pedagogicznych.

WARSZTATY DIAGNOSTYCZNE, które obejmowały trzy bloki tematyczne: 

1) kultura organizacyjna,

2) koordynacja i współpraca międzysektorowa,

3) zarządzanie procesami i zasobami w ramach nowego modelu działania poradni,

miały na celu: diagnozę otoczenia poradni, mapowanie interesariuszy w kontekście wdrażanego modelu, identyfikację aktualnej kultury organizacyjnej i bieżącego modelu pracy, mapowanie bieżących procesów, identyfikację potrzeb PPP, określenie potencjału do zmiany i czynników sukcesu zmiany. 

Warsztaty przeprowadzone zostały w czterech 16/17-osobowych zespołach, które spotkały się trzykrotnie na 2 dni. Wzięło w nich udział 65 osób z całej Polski, wyłonionych spośród niemal 300 chętnych. 86% uczestników reprezentowało poradnie psychologiczno-pedagogiczne, zaś wśród pozostałych 14% znaleźli się przedstawiciele szkół i przedszkoli, ośrodków doskonalenia nauczycieli (ODN), centrów edukacji nauczycieli, Polskiego Związku Logopedów (PZL), jednostek samorządu terytorialnego.

Zdjęcie przedstawia grupę warsztatową z certyfikatamiZdjęcie przedstawia pracującą grupę warsztatowąZdjęcie przedstawia pracującą grupę warsztatową

Warsztaty dot. kultury organizacyjnej

Po cyklu spotkań z uczestnikami warsztatu dotyczącego kultury organizacyjnej i zarządzaniem zmianą zdiagnozowane zostały następujące obszary:

  1. Wyzwania stojące przed poradniami:

  • Pozostawieni sami sobie – brak wsparcia – większość uczestników warsztatów miała poczucie, że nie otrzymują odpowiedniego wsparcia od organów prowadzących oraz od kuratoriów; narzuca się na Poradnie wiele wymagań a nie daje się narzędzi

  • Nadmierna biurokracja – zbyt dużo dokumentacji

  • Problem organizacyjny w mieście/powiecie; 

  • Sprzeczność przepisów 

  • Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna nie może zatrudnić samodzielnie pracowników, na których występuje zapotrzebowanie; obecnie są to doradca rodziny i koordynator.

  • Brak przejrzystości informacji przekazywanej między jednostkami

  • Niski "poziom" wiedzy i praktyk absolwentów 

  • Niewystarczający poziom kształcenia i doskonalenia kadry

  • Wynagrodzenia – niskie w stosunku do wymaganych kompetencji

  • Brak regulacji prawnych spójnych dla wszystkich sektorów

  • Stwierdzenia, które padają ze strony podwładnych: "Nie da się"

  • Występowanie oporu współpracowników wobec jakichkolwiek zmian

  • Występowanie wypalenia zawodowego i  wysokiego poziomu frustracji

  • Niesprzyjająca atmosfera – wszystko w biegu, często dokumenty ważniejsze niż człowiek

  • Niska/brak współpracy między interesariuszami wynikający z braku regulacji

  • Brak przepisów dotyczących współpracy między szkołami a PPP

  • Bariera w wymianie informacji – brak jednego systemu obsługującego Poradnie, Szpitale, Szkoły. 

  • Brak ścieżki wsparcia (dotychczasowa wiedza między instytucjami)

  • Przepływ informacji- jeden system Tele-informatyczny jak NFZ

  • Fałszywy medialnie wizerunek poradni – zazwyczaj nie istnieje strategia komunikacji pomiędzy Poradniami a interesariuszami (uczestnikami procesu, co wiąże się z barierą wymiany informacji).

  1. Na co mam wpływ/na co nie mam wpływu 

Mamy wpływ

  • Na przejrzystość komunikacji

  • Na promocję placówek wojewódzkich

  • Na ilość środków przeznaczonych na indywidualne podejście do klienta

  • Na współpracę między instytucjami/ 

  • Na plan i organizację pracy np. posiadanie zasobów

  • Na sposób zastosowania kierunkowych kompetencji

  • Na organizację poradni

Nie mamy wpływu na:

  • Lokalizację

  • Liczbę klientów

  • Finanse i plan finansowy

  • Zaangażowanie i motywację pracowników (diagnoza, międzynarodowe porozumienie przez pryzmat tożsamości)

  • Harmonogram organizacyjny i godziny pracy

  • Możliwość zmian – jaka będzie definicja i rola PPP

Warsztaty dot. współpracy międzysektorowej

Agenda warsztatów obejmowała: 

  1. Rola poradni psychologiczno-pedagogicznej jako Instytucji Koordynującej 

  2. Niezbędne procedury prowadzenia wsparcia ucznia

  3. Mapa zasobów – cel i sposoby wykorzystania.

Podczas spotkań:

  • omawiano możliwości realizacji działań koordynujących, które mogą być podejmowane przez poradnie. Uczestnicy tworzą mapy możliwych działań oraz zagrożeń wynikających z dodatkowych zadań nałożonych na PPP. Odbywały się dyskusje dotyczące niezbędnych zasobów ludzkich, które mogłyby się tym zagadnieniem zajmować. Wskazywano na liczne ograniczenia w pracy PPP, które mogłyby wpłynąć na prawidłowość działania koordynacji procesu wsparcia.

  • uczestnicy opracowywali wstępne procedury prowadzenia wsparcia na rzecz ucznia oraz rodziny, dyskutowali o roli współpracy pomiędzy podmiotami oraz niezbędności systemu IT. 

  • uczestnicy wypracowywali wzory mapy zasobów oraz główne cele i możliwości wykorzystania mapy zasobów w procesie zintegrowanego wsparcia ucznia i rodziny. 

Dodatkowo uczestnicy zgłaszali uwagi, z których szczególnie istotne w kontekście realizacji projektu obejmują: 

  • konieczność wprowadzenia zmian legislacyjnych (usankcjonowanie współpracy międzysektorowej, obowiązek diagnozy funkcjonalnej w obrębie szkoły na poziomie aktywności i uczestniczenia, obowiązek przekazania wyników tej diagnozy do PPP, obowiązek ewaluacji zrealizowanych działań, wzory dokumentacji w rozporządzeniu, zmiany w finansowaniu – powiązanie z konkretnymi działaniami na rzecz ucznia wynikającymi z zaplanowanego wsparcia, obligatoryjność szkoleń, obligatoryjność superwizji działań); 

  • konieczność zakomunikowania przez MEN jakie zmiany zostaną zrealizowane – postulaty “żeby wreszcie coś zrobili a nie tylko zapowiadają”, 

  • postulaty szybkiego przedstawienia koncepcji zmiany – uczestnicy podkreślali zmęczenie nieustannymi pomysłami, które nie są wdrażane, 

  • uczestnicy wskazywali na gotowość do wejścia w proces zmiany.

Warsztaty dot. zasobów i procesów poradni PP

Agenda warsztatów obejmowała: 

  1. Mapowanie zasobów i określenie standardów wyposażenia PPP

  2. Identyfikacja zasobów i powiązanie z zadaniami

  3. Pracochłonność zadań

  4. Mapowanie procesów

  5. Identyfikacja interesariuszy i danych w procesie.

Uczestnicy, po merytorycznym wprowadzeniu, wykonywali zadania w mniejszych grupach a następnie prezentowali i omawiali wyniki, w tym rozbieżności. Nie zabrakło również wielu dyskusji, wymiany doświadczeń, w tym dobrych praktyk.

W trakcie spotkań wypracowano łącznie:

  • wykaz aktualnych i pożądanych stanowisk pracy w poradni,

  • opisy (definiowane zasobami w zakresie lokalu, wyposażenia oraz narzędzi i pomocy) stanowisk pracy w poradni,

  • wykaz zadań realizowanych w poradni wraz z określeniem ich średniego czasu oraz powiązaniem ich ze stanowiskami pracy,

  • zestawienia obciążenia pracą poszczególnych stanowisk pracy w poradni,

  • opisy głównych procesów w poradni wg metodyki SIPOC (akronim pochodzący od angielskich słów: Suppliers - Dostawcy, Inputs - Wejścia, Process - Proces, Outputs - Wyjścia, Customers - Klienci), w ujęciu aktualnym oraz z omówieniem ewentualnych zmian zgodnych z nowym modelem pracy.

 

W ankiecie ewaluacyjnej po warsztatach, którą wypełniło 78% uczestników, zdecydowana większość respondentów uważa, że organizacja pracy w PPP wymaga zmiany a moment realizowanych działań jest właściwy, choć wdrożenie zmian wiąże się z ryzykiem. Nieco więcej wątpliwości dotyczyło trwałości zmiany.

Wyniki ankiety uczestników warsztatów w zakresie reorganizacji pracy w poradniachWyniki ankiety uczestników warsztatów w zakresie ryzyka zmian w poradniach

 

Wyniki ankiety uczestników warsztatów w zakresie trwałości zmianyWyniki ankiety uczestników warsztatów w zakresie terminu działań

Oczekiwania własne odnoszące się do zmiany w organizacji systemu wsparcia dzieci i młodzieży ze strony PPP dotyczyły m.in. konieczności zmian prawnych, które usankcjonują nowy model wsparcia, jasnego planu i harmonogramu oraz zakresu przeprowadzenia zmiany, zaangażowania w proces zmiany także innych podmiotów z otoczenia PPP, a także potrzeby standaryzacji pracy poradni oraz odpowiedniego finansowania jej funkcjonowania.

Na podstawie wniosków z warsztatów zespół projektowy wypracuje propozycje rozwiązań i narzędzi, które następnie będą ponownie dyskutowane ze środowiskiem w ramach WARSZTATÓW WALIDACYJNYCH (jesienią 2024 r.) - przeprowadzone zostanie: pilotażowe zastosowanie narzędzi diagnozy kultury organizacyjnej i organizacji pracy PPP w celu identyfikacji zakresu zmian niezbędnych do uzyskania stanu wdrożenia koncepcji, przetestowana zostanie użyteczność narzędzi diagnostycznych oraz aplikowalność ww. koncepcji.

 

loga unijne i polska flaga

Szkoła Główna Handlowa realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego